

FOREDRAG
Jeg tilbyder foredrag og rådgivning om, hvordan skole, hjem og civilsamfund kan styrke børns og unges trivsel – med fokus på fællesskab, teknologiforståelse, karakterdannelse, dannelse og æstetiske udtryks betydning i en tid med forandring
​
Musik spiller en central rolle i mit virke, da jeg ser det som en vej til fællesskab, identitet og læring – både i skolen, højskolen og samfundet. Med klaveret som følgesvend skaber jeg rammer for fællessang og samtale om dannelse, kultur og livsduelighed.
FOREDRAG

KARAKTERDANNELSE I FOLKESKOLEN
Hvordan skaber vi en folkeskole, der ikke kun fokuserer på faglighed, men også på børns og unges karakterdannelse? I dette foredrag tager jeg udgangspunkt i min erfaring som skoleleder og initiativtager til Center for Karakterdannelse, der blev udviklet i samarbejde med Jonas Norgaard Mortensen og et stærkt lederteam.
​
Med en praksisnær tilgang præsenteres konkrete metoder og erfaringer fra arbejdet med at integrere karakterdannelse i undervisningen. Hør, hvordan skoler, kommuner og fagfolk kan arbejde målrettet med begreber som empati, mod, ansvar og integritet – og hvorfor dette er afgørende for fremtidens skole.
​
Foredraget giver inspiration til skoleledere, lærere, politikere og pædagoger, der ønsker at skabe en skole, hvor dannelse og fællesskab er en naturlig del af hverdagen. Jeg deler eksempler fra praksis og stiller skarpt på, hvordan vi bedst muligt sikrer en helhedsorienteret skole, hvor både faglighed og dannelse går hånd i hånd.
​
Målgruppe: Skoleledere, lærere, pædagoger, politikere, foreninger, borgere og civilsamfundsaktører med interesse i dannelse og skoler.
​
Varighed: 60-90 minutter inkl. dialog og spørgsmål.
​
UDVIKLING AF FOLKESKOLEN I SAMSPIL MED LOKALSAMFUND, VIRKSOMHEDER OG FONDE
Hvordan kan folkeskolen styrkes gennem samarbejde med lokalsamfundet?
I dette foredrag deler jeg erfaringer fra mit arbejde som skoleleder og udvikler af projekter, der har skabt stærke partnerskaber mellem skoler, erhvervsliv og civilsamfund.
​
Med afsæt i konkrete eksempler som Almas Intelligente Have, etablering af fablab, projektdagstænkning og projekter fra DCUM, stilles skarpt på, hvordan skoler kan udvikle sig til dynamiske læringsmiljøer, hvor elever får virkelighedsnære erfaringer og møder forskellige aktører fra samfundet.
​
Foredraget giver inspiration til, hvordan skoler kan tiltrække eksterne ressourcer, skabe praksisnære læringsforløb og udvikle en skole, der rækker ud over egne mure. Jeg deler erfaringer om fundraising, samarbejdsmodeller og strategier for at koble skolens faglighed med virksomheder, foreninger og fonde.
​
Målgruppe: Skoleledere, lærere, pædagoger, politikere, foreninger, virksomheder, borgere og civilsamfundsaktører.
​
Varighed: 60-90 minutter inkl. dialog og spørgsmål.
​
SKOLEMAD - SUNDHED, FÆLLESSKAB OG UDFORDRINGER
Hvordan kan skolemad blive en integreret del af elevernes trivsel, læring og fællesskab? I dette foredrag deler jeg erfaringer fra etableringen af en madordning på Mølleskolen og perspektiver på regeringens forsøgsordning med skolemad i alle kommuner.
​
Madordninger i skolen handler ikke kun om ernæring – de rummer et stort potentiale for fællesskab, maddannelse og samarbejde med lokalsamfundet, men de indebærer også betydelige udfordringer i praksis. Med afsæt i Madfærd-projektet og konkrete cases fra praksis gives indsigt i:
-
De store udfordringer ved at etablere en madordning – fra logistik til økonomi og forældreinvolvering.
-
Samspillet mellem elever, skolen og eksterne aktører som virksomheder og kommuner.
-
Erfaringer med at inddrage elever og forældre i udviklingen af skolemad.
-
Hvordan skolemad kan understøtte regeringens målsætning om bedre kostvaner og trivsel i skolen.
​
Foredraget henvender sig til skoler, kommuner, politikere og organisationer, der ønsker at forstå både potentialet og udfordringerne ved madordninger – fra økonomi og logistik til elevernes deltagelse og forældrenes rolle.
​
Målgruppe: Skoleledere, lærere, pædagoger, politikere, foreninger, borgere og civilsamfundsaktører.
​
Varighed: 60-90 minutter inkl. dialog og spørgsmål.
​

HØJSKOLEAFTEN: LIVSDUELIGHED, BALANCE OG FÆLLESSANG
Hvordan skaber vi de bedste betingelser for børn og unge – ikke kun for at trives, men for at blive livsduelige? I denne højskoleaften tager jeg deltagerne med på en rejse gennem sine erfaringer som skoleleder, direktør for DCUM og mit engagement i bestyrelserne for Center for Karakterdannelse, Familiealliancen, Fonden Ørting og Ry højskole.
​
Gennem fortællinger fra hverdagen i skolen og civilsamfundet stiller vi skarpt på de udfordringer og muligheder, der præger børn og unges liv i dag. Vi diskuterer balancen mellem krav og fællesskab, og hvordan vi sammen kan styrke dannelse og livsduelighed hos den næste generation.
​
Men en højskoleaften handler ikke kun om at lytte – den handler også om at synge! Undervejs synger vi fællessange fra Højskolesangbogen, som knytter sig til aftenens tema. Sangene om håb, sammenhold og livsmod bindes sammen af fortællinger og refleksioner, og jeg tager selv plads ved klaveret.
​
Målgruppe: Alle med interesse i dannelse, fællesskab og livsduelighed – højskoler, foreninger, civilsamfund, kirker, skoler og borgere.
​
Varighed: 60-90 minutter inkl. fællessang og samtale.
​
TEKNOLOGIFORSTÅELSE OG DANNELSE - AT UDSTYRE BØRN OG UNGE TIL EN DIGITAL SAMTID
Hvordan kan teknologiforståelse blive en naturlig del af dannelsen, så børn og unge lærer at forstå, skabe og navigere i en digital verden? I dette foredrag deler jeg erfaringer fra mit arbejde som skoleleder, direktør for DCUM og bestyrelsesmedlem i bl.a. Center for Karakterdannelse.
​
Med afsæt i konkrete eksempler fra udviklingsprojekter i skolen, arbejdet med praksisfaglighed, tværfaglige læringsformer og teknologiforståelse, stilles der skarpt på, hvordan skolen kan ruste eleverne til en fremtid, hvor teknologi ikke blot er et værktøj, men en integreret del af deres dannelse.
​
Foredraget giver inspiration til, hvordan skoler og uddannelsesinstitutioner kan arbejde med teknologiforståelse i samspil med faglighed og fællesskab. Hvordan skaber vi læringsmiljøer, der både rummer kritisk tænkning, kreativ skabelse og ansvarlig teknologibrug? Og hvordan kan skolen samarbejde med forældre, virksomheder og civilsamfund for at styrke denne udvikling?
​
Målgruppe: Skoleledere, lærere, pædagoger, forældre, beslutningstagere og alle, der arbejder med børn og unges dannelse og læring.
​
Varighed: 60-90 minutter inkl. dialog og spørgsmål.
​

SKRÆDDERSYET FOREDRAG
Hvert foredrag, jeg holder, tager udgangspunkt i en stærk faglighed – men ingen steder er ens. Derfor tilbyder jeg også foredrag, der skræddersyes i tæt dialog med jer.
Har I en særlig udfordring, et aktuelt tema eller et ønske om at sætte trivsel, dannelse eller samarbejde på dagsordenen i jeres skole, kommune eller organisation, så skaber vi sammen et foredrag, der giver mening for netop jer.
​
Foredraget kan tage afsæt i ét tema – eller vi kan sammensætte et oplæg, der trækker på flere perspektiver. Eksempler på temaer:
-
Børns og unges trivsel – og hvad det kræver af fællesskab og kultur
-
Karakterdannelse og livsduelighed i praksis
-
Samarbejde med forældre i en ny tid
-
Musik, æstetik og pædagogik som løftestang for fællesskab
-
Teknologiforståelse – og hvordan vi danner børn og unge i en digital tidsalder
-
Eller noget helt sjette, som vi formulerer i fællesskab
​
Jeg bringer erfaring fra ledelse, skoleudvikling og nationale indsatser – og inddrager gerne både fortællinger, fællessang og perspektiver, der inspirerer til refleksion og handling.
​
Lad os tage en snak om, hvad I drømmer om at skabe – så former vi foredraget sammen.
​
Kontakt her for booking